Komisja Europejska dała zielone światło dla sardyńskiego planu subsydiowania, co wpłynie na rozwój 67 tras lotniczych z wyspowych lotnisk, w tym połączenia z Cagliari do Łodzi.
Rozwój lotnictwa na Sardynii
Sardyńskie władze zaplanowały przeznaczenie 30 milionów euro z funduszy publicznych na wsparcie finansowe dla lotnisk na wyspie. Środki te pozwolą na pokrycie do 50% opłat lotniskowych dla 67 destynacji z trzech głównych lotnisk: Cagliari, Alghero i Olbii. Dla polskich pasażerów szczególnie interesujące jest potencjalne dofinansowanie trasy Cagliari-Łódź.
Możliwe nowe połączenia
Jednym z przewoźników mogących obsługiwać nowe trasy jest Ryanair, który już teraz operuje z łódzkiego lotniska oraz oferuje połączenia z Cagliari do Krakowa i Poznania. Rozszerzenie oferty o trasę do Łodzi mogłoby wzmocnić pozycję tego przewoźnika w regionie.
Łódź na europejskiej mapie lotniczej
Opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dokumenty przetargowe wskazują Łódź jako jeden z kluczowych portów w kontekście nowych połączeń z Sardynią. Jest to efekt intensywnych negocjacji i prezentacji możliwości regionu przed przewoźnikami i zarządcami lotnisk. Choć szczegóły są objęte tajemnicą, fakt uwzględnienia Łodzi w procedurze podkreśla jej znaczenie dla branży lotniczej.
Dofinansowanie a rzeczywistość
Chociaż przyznanie dofinansowania nie przesądza o uruchomieniu połączenia Cagliari-Łódź, zdecydowanie zwiększa szanse jego powstania. Mechanizm, z którego korzysta Sardynia, różni się od krytykowanej w Polsce „promocji regionów” i jest stosowany dla rozwijających się lotnisk na wyspach, jak te we Włoszech, Grecji czy Francji. Wymaga on zgody Komisji Europejskiej, co zapewnia zgodność z zasadami ochrony konkurencji.