Łódź, miasto z bogatą historią komunikacji tramwajowej, przygotowuje się do dużych zmian w swojej infrastrukturze transportowej. Po wielu latach nieużytkowania, istnieje możliwość, że niektóre z zapomnianych torowisk ponownie ożyją dzięki powrotowi tramwajów.
Inwestycje w ulicę Warszawską
Tramwaje mają wrócić na ulicę Warszawską po niemal dziesięciu latach przerwy. Na ten cel przeznaczono ponad 87 milionów złotych z budżetu województwa, a zakończenie prac planuje się na czerwiec 2028 roku. Projekt ten jest częścią szerszej strategii modernizacji miejskich torowisk.
Miasto zabiega również o fundusze na remont ulic Zielonej i Legionów. Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 118 milionów złotych, z czego wyraźna większość, bo ponad 113 milionów, ma pochodzić z funduszy unijnych. Projekt obejmuje kompleksową modernizację torów tramwajowych, sieci trakcyjnej oraz infrastruktury przystankowej i energetycznej.
Rozbudowa sieci przystankowej
W ramach modernizacji nowe tory zostaną ułożone od Żabieńca do Szczecińskiej. Planowane są podwyższone przystanki, które zostaną zintegrowane z przystankami autobusowymi, co ułatwi przesiadki w kluczowych miejscach, takich jak Traktorowa i Rydzowa. Dodatkowo, przewidziano przebudowę krańcówki na Żabieńcu, aby poprawić połączenia między transportem miejskim a koleją.
Zmiany na Chojnach
Ważnym elementem strategii jest przebudowa ulicy Rzgowskiej, od Dąbrowskiego do Kurczaków. Inwestycja obejmuje budowę nowych torów, jezdni oraz zintegrowanych przystanków tramwajowo-autobusowych przy Chóralnej. Krańcówka na Kurczakach również zostanie zmodernizowana, dodając nowe tory i usprawniając system odwodnienia. Ponadto, nowe torowisko powstanie na ulicy Broniewskiego, co umożliwi lepsze połączenia z Dąbrową, Zarzewem i centrum.
Przyszłość trasy na Srebrzyńskiej
W planach jest także nowa trasa tramwajowa na ulicy Srebrzyńskiej. Umożliwi ona tramwajom skręt w prawo do alei Włókniarzy, w kierunku Teofilowa. Oprócz nowego toru tramwajowego, projekt zakłada budowę wyniesionych przejść dla pieszych, azylów, chodników oraz ścieżek rowerowych. Przeprowadzona zostanie także modernizacja sieci zasilającej i przystanków, a pas drogowy zostanie przebudowany.
Na realizację tego projektu przewidziano wsparcie w wysokości blisko 59 milionów złotych z funduszy unijnych i środków budżetowych. Zakończenie inwestycji zaplanowano na lata 2026-2028.
W tym obszarze tramwaje MPK Łódź, zwłaszcza linia nr 7, kursowały aż do 2019 roku. Jednak ze względu na pogarszający się stan techniczny torów i kwestie bezpieczeństwa, jesienią 2024 roku konieczne było ich wyłączenie z eksploatacji.