Tramwaje podmiejskie Łodzi: Historia, która łączy!

Powrót tramwaju 43bis: historia tramwajów podmiejskich w Łodzi

Łódzka sieć tramwajowa, nieodłączny element krajobrazu miasta, od lat pełni kluczową rolę w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Wprowadzenie tramwajów podmiejskich na początku XX wieku zrewolucjonizowało przemieszczanie się mieszkańców, łącząc Łódź z okolicznymi miejscowościami. Historia ta sięga roku 1898, kiedy to uruchomiono pierwsze linie tramwajowe w mieście, co otworzyło nową erę w transporcie publicznym.

Nowe połączenia i rozwój linii podmiejskich

Początek XX wieku przyniósł dynamiczny rozwój sieci tramwajowej. 17 grudnia 1910 roku została uruchomiona pierwsza linia tramwajowa łącząca Łódź z Konstantynowem Łódzkim, co stanowiło początek komunikacji podmiejskiej. Jeszcze wcześniej, w 1901 roku, dzięki niemieckiemu koncernowi AEG, połączono miasto z Pabianicami i Zgierzem. Przez kolejne lata sieć rosła, obejmując nowe miejscowości, takie jak Aleksandrów Łódzki czy Ruda.

Zmiany strukturalne w Towarzystwie Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych

W 1908 roku doszło do istotnych zmian w strukturze właścicielskiej łódzkiego konsorcjum tramwajowego, które przekształciło się w spółkę akcyjną Towarzystwo Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych (ŁWEKD). Spółka ta dysponowała koncesją na 48 lat, co pozwoliło na dalszy rozwój sieci. Rodzina Scheiblerów, zdobywając praktycznie 40% udziałów, zyskała znaczną kontrolę nad przedsiębiorstwem.

Ekspansja i modernizacja sieci

ŁWEKD kontynuowało rozwój sieci tramwajowej, uruchamiając nowe linie w 1916 roku do Tuszyna i Rzgowa, a w latach 20. XX wieku rozszerzając zasięg do Ozorkowa i Lutomierska. Inwestycje te znacząco zwiększyły dostępność transportu publicznego dla mieszkańców regionu.

Infrastruktura i współczesne wyzwania

Zajezdnia Brus, uruchomiona przy okazji otwarcia linii do Konstantynowa Łódzkiego, stała się kluczowym punktem obsługi linii tramwajowych. Choć połączenie to zostało zawieszone w 2019 roku z powodu złego stanu torowiska, 24 lipca 2024 roku, tramwaj 43bis powrócił na trasę, symbolizując trwałość i nieprzemijające znaczenie komunikacji tramwajowej dla Łodzi i okolic.

Źródło: Urząd Miasta Łodzi