Gigantyczna maszyna TBM rozpocznie budowę rekordowego tunelu KDP w Łodzi już w 2026 roku!

Łódź przygotowuje się na niezwykłe wyzwanie inżynieryjne, które na zawsze zmieni jej krajobraz podziemny. W drugiej połowie 2026 roku startuje budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości, który stanie się najdłuższym i najszerszym tego typu obiektem w Polsce. Prace będą prowadzone przy pomocy gigantycznej maszyny TBM o długości 115 metrów, która posłuży do wydrążenia 4,6-kilometrowego tunelu pod miastem, umożliwiającego przejazd pociągów z prędkością do 160 km/h.

Przygotowania do budowy

Na początku tego roku spółka CPK przekazała plac budowy konsorcjum PORR, co oznacza początek kluczowej fazy realizacji projektu. Komora startowa Retkinia jest już gotowa, co umożliwia rozpoczęcie organizacji zaplecza budowlanego oraz sprowadzenie maszyny TBM, która wykona największy tunel kolejowy w Polsce.

Specyfika tunelu

Planowana trasa tunelu obejmuje 4,6 km długości i blisko 14 m średnicy. Wewnątrz zostaną umieszczone dwa tory, po których pociągi będą kursować w obu kierunkach. To unikalna konstrukcja, która wyróżnia się zarówno długością, jak i średnicą w porównaniu do innych tuneli w Polsce.

Umowa i rozpoczęcie prac

Podpisanie umowy na drążenie tunelu miało miejsce pod koniec czerwca tego roku. Dzięki przekazaniu terenu budowy w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej, konsorcjum PORR może przystąpić do dostosowania komory startowej do specyfikacji maszyny TBM. Po dostarczeniu, urządzenie zostanie złożone na miejscu, gdzie przejdzie szczegółowe testy przed rozpoczęciem drążenia. Przygotowania te są niezbędne do zapewnienia, że drążenie rozpocznie się zgodnie z planem w drugiej połowie 2026 roku.

Bezpieczeństwo i ochrona obiektów

Aby zapewnić bezpieczeństwo podczas prac, projekt obejmuje pięć komór ewakuacyjnych oraz systemy oddymiania. Wprowadzone zostaną również specjalne wzmocnienia geotechniczne, by zminimalizować wpływ na pobliską zabudowę. Szczególną uwagę poświęcono ochronie Łódzkiego Domu Kultury, gdzie fundamenty zostały wzmocnione za pomocą mikropali i kolumn jet grouting. To wszystko w celu zabezpieczenia przed budową głębokiej komory odbiorczej Fabryczna, która będzie kluczowym elementem tunelu CPK.

Przyszłość kolei w Polsce

Realizacja tego ambitnego projektu to istotny krok w kierunku powstania szybkiej trasy kolejowej między Warszawą, Łodzią a Lotniskiem CPK, planowanej na 2032 rok. To przedsięwzięcie przybliża Polskę do nowoczesnego systemu transportowego, który połączy kluczowe miasta kraju.

Kolejowy projekt „Y”

Tunel w Łodzi jest centralnym elementem programu CPK, którego celem jest stworzenie linii kolejowej nr 85, znanej jako kolejowy „Y”. Ta trasa połączy Warszawę i przyszłe lotnisko CPK z Łodzią, a w dalszej perspektywie również z Wrocławiem i Poznaniem do 2035 roku. Spółka CPK posiada już wszystkie niezbędne decyzje środowiskowe i kontynuuje składanie wniosków lokalizacyjnych, co pozwala na pełne wdrożenie inwestycji.

Imponujące rozmiary maszyny TBM

Maszyna TBM, która zostanie użyta do budowy tunelu w Łodzi, jest największym tego typu urządzeniem, jakie kiedykolwiek pracowało w Polsce. Jej średnica wynosi prawie 14 metrów, a długość 115 metrów. Dla porównania, poprzedni rekordzista, użyty przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, miał średnicę 12,6 metra.