Tegoroczne wyniki maturalne w województwie łódzkim przyciągnęły uwagę ze względu na wyraźne różnice w poziomie przygotowania uczniów w różnych liceach. Przeanalizowaliśmy dane, aby zidentyfikować, które szkoły wypadły najgorzej, koncentrując się na wynikach z języka polskiego i matematyki na poziomie podstawowym.
Analiza wyników maturalnych w województwie łódzkim
Dane opublikowane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łodzi dostarczają szczegółowych informacji na temat wyników matur w regionie. Zawierają one procentowe wyniki z wszystkich przedmiotów, co pozwala na dokładne porównanie osiągnięć poszczególnych szkół.
Opracowaliśmy ranking szkół, które osiągnęły najniższe wyniki, biorąc pod uwagę średnie z języka polskiego i matematyki. Nasze zestawienie obejmuje wyłącznie licea ogólnokształcące, które dostarczyły pełne dane z obu egzaminów, wykluczając placówki dla dorosłych, aby skupić się na wynikach młodzieży.
Ranking 10 najgorzej wypadających liceów w 2025 roku
W maju 2025 roku do egzaminu maturalnego przystąpiło ponad 255 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych. Wyniki wykazały, że 80% z nich uzyskało pozytywny wynik, a dodatkowe 13% ma możliwość poprawy w sierpniu. Licea ogólnokształcące mogą pochwalić się zdawalnością na poziomie 86%, podczas gdy w technikach wyniosła ona 70%. Niestety, 7% maturzystów nie zdało więcej niż jednego kluczowego przedmiotu, co uniemożliwiło im uzyskanie świadectwa dojrzałości.
Wyniki egzaminów i ich wpływ na zdawalność
Aby zdać maturę, uczniowie musieli osiągnąć co najmniej 30% punktów z trzech pisemnych egzaminów na poziomie podstawowym: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, a także zaliczyć dwa egzaminy ustne.
Najwyższa zdawalność została osiągnięta w przypadku języka angielskiego, który zdało 93% maturzystów. Język polski zaliczyło 94%, a matematykę – 85%. Średnie wyniki wynosiły 59% dla języka polskiego, 61% dla matematyki oraz 78% dla języka angielskiego. Ten rok był pierwszym, w którym uczniowie przystępowali do egzaminów zgodnie z pełnym zakresem podstawy programowej od czasu pandemii.
Podsumowując, analiza wyników maturalnych ujawnia istotne różnice w poziomie edukacji w różnych szkołach. Ujawnione dane mogą posłużyć jako ważny materiał do refleksji i dalszych działań mających na celu poprawę jakości nauczania w regionie.