Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła przetarg na przeprojektowanie układu torowego w rejonie łódzkiej Retkini. Multiconsult Polska otrzymała kontrakt o wartości prawie 58,7 mln zł brutto na przygotowanie dokumentacji 3-kilometrowego fragmentu tras Kolei Dużych Prędkości.
Kompleksowe zadanie dla zwycięskiej firmy
Wyłoniona w przetargu spośród siedmiu kandydatów firma zajmie się nie tylko opracowaniem projektów technicznych. W ramach kontraktu Multiconsult Polska zapewni również wsparcie techniczne oraz załatwi wszystkie wymagane decyzje administracyjne i pozwolenia niezbędne do rozpoczęcia realizacji inwestycji.
Kluczowe korzyści dla mieszkańców
Opracowane przez firmę rozwiązania mają zagwarantować ciągłe funkcjonowanie przystanku Łódź Retkinia podczas trwania prac budowlanych. Pasażerowie będą mogli normalnie korzystać ze stacji, mimo prowadzonych w okolicy robót związanych z budową infrastruktury KDP.
Optymalizacja kosztów i infrastruktury
Planowane zmiany obejmą teren między Retkinią a stacją Łódź Lublinek, gdzie powstanie tunel prowadzący pod centrum miasta. CPK we współpracy z PKP PLK wypracował koncepcję, która ograniczy ingerencję w obecną infrastrukturę kolejową, co przełoży się na niższe koszty całej inwestycji.
Nowa konfiguracja połączeń kolejowych
Projekt przewiduje uproszczenie skomplikowanego układu torowego w miejscu, gdzie krzyżują się linie z Łodzi Kaliskiej i Łodzi Chojen. Ten sam punkt stanie się również miejscem, z którego pociągi KDP będą wyjeżdżać z tunelu biegnącego pod Łodzią Fabryczną. Dodatkowo przesunięcie torów linii nr 85 na północ od stacji Lublinek pozwoli uniknąć konfliktów z podstacją trakcyjną i skróci projektowaną estakadę nad trasą S14.
Perspektywy rozwoju sieci kolejowej
Nowe rozwiązania projektowe uwzględniają przyszłe potrzeby rozwoju infrastruktury. Przeniesienie punktu ewakuacyjnego z okolic ulic Maratońskiej i Spartańskiej w pobliże stacji Lublinek tworzy rezerwę terenu pod ewentualną budowę przystanku Łódź Smulsko. CPK podkreśla, że wprowadzone modyfikacje nie wpłyną na terminy realizacji kolejnych fragmentów KDP, w tym odcinków Łódź – Wrocław oraz Sieradz – Poznań.
Najbardziej zaawansowany projekt KDP
Linia kolejowa nr 85 łącząca Warszawę z Łodzią to obecnie najdalej posunięty w realizacji element polskiej sieci Kolei Dużych Prędkości. Według harmonogramu CPK ten fragment ma zostać ukończony w 2032 roku, natomiast cała sieć „Y” łącząca stolicę z Poznaniem i Wrocławiem ma być gotowa do 2035 roku.