Decyzje dotyczące budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości przyniosły ulgę mieszkańcom Łodzi, szczególnie użytkownikom przystanku Łódź Retkinia. Dzięki nowym planom, które obejmują zmiany w układzie torowym, przystanek będzie działał bez przerw, co zapewni ciągłość podróży. To wynik modyfikacji projektowych, które miały na celu zminimalizowanie wpływu prac budowlanych na lokalny transport.
Przystanek Łódź Retkinia pozostanie funkcjonalny
Centralny Port Komunikacyjny podjął decyzję o zmianie pierwotnych planów budowy, które przewidywały rozbiórkę przystanku Łódź Retkinia. Przystanek, oddany do użytku w 2021 roku, jest istotnym punktem komunikacyjnym dla mieszkańców, co wywołało protesty przeciwko jego zlikwidowaniu. Dzięki działaniom inwestycyjnym, które pozwolą na utrzymanie jego funkcjonowania, pasażerowie mogą liczyć na nieprzerwaną obsługę.
Nowe kierunki w budowie tunelu
Wybrano firmę Multiconsult Polska sp. z o.o. do opracowania dokumentacji projektowej i wsparcia technicznego dla 3-kilometrowego odcinka torów w rejonie Łodzi Retkinia. Ich oferta o wartości 58,7 mln zł brutto okazała się najlepsza spośród siedmiu konkurencyjnych propozycji. Zmiany w projekcie obejmują poprowadzenie nowych torów równolegle do linii nr 14, co umożliwi prowadzenie robót bez zakłóceń dla pasażerów.
Strategiczne zmiany infrastrukturalne
Prace nad tunelem dalekobieżnym w Łodzi obejmą nową konfigurację torów oraz przesunięcie ich na północną stronę stacji Łódź Lublinek, co pozwoli uniknąć kolizji z planowaną rozbudową podstacji trakcyjnej. Taka organizacja prac otwiera możliwość stworzenia nowego przystanku Łódź Smulsko, co może zwiększyć atrakcyjność komunikacyjną tej części miasta.
Znaczenie tunelu dla regionu
Tunel dalekobieżny jest częścią strategicznego projektu Kolei Dużych Prędkości, który połączy Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Wyjście z tunelu zlokalizowane będzie w rejonie Retkini, a linia kolejowa będzie kontynuować bieg w kierunku Sieradza. Nowe połączenia mają nie tylko usprawnić komunikację między dużymi miastami, ale także poprawić dostępność dla mniejszych ośrodków, co przyniesie korzyści całemu regionowi.